Neprišla si im na chuť? Toto je 7 dôvodov, prečo jesť ovsené vločky!

účinky ovsených vločiek

Ovsené vločky sú pomerne známe, no v jedálničku majú svoje miesto skôr len u milovníkov zdravého stravovania. To je však skutočne veľká škoda. Sú lacné a dobre dostupné, no čo je hlavné, sú veľmi zdravé. Navyše si z nich môžete pripraviť množstvo chutných jedál, stačí len trošku fantázie. Výborná je napríklad domáca ovsená kaša s čerstvým ovocím. Taktiež je ich možné pomlieť a použiť ako zdravšiu náhradu bielej múky pri príprave múčnikov i palaciniek.

Vráťme sa však ešte na chvíľu k ich priaznivým účinkom na ľudský organizmus. Ovsené vločky v sebe ukrývajú celý rad telu prospešných minerálnych látok. Vďaka ich pravidelnej konzumácii nebude tiež telu chýbať vláknina, čo môže prispieť k pravidelnému vyprázdňovaniu. 

V nasledujúcom článku nájdete nemalé množstvo dobrých dôvodov na to, prečo jesť ovsené vločky! Prečo jesť ovsené vločky? Akú majú energetickú hodnotu a aké zdraviu prospešné látky obsahujú? Zistite viac o tom, ako je konzumácia ovsených vločiek pre nás prospešná.

Pozri aj: Vieš, čo zaberá na opicu? Toto teda rozhodne neskúšaj!

ovsené vločky proti cholesterolu Shutterstock®

TOP 7 dôvodov, prečo ovsené vločky zaradiť do jedálnička:

1. Majú skvelé nutričné hodnoty

Ovsené vločky obsahujú všetky hlavné zložky stravy. Koľko komplexných sacharidov a vlákniny či bielkovín obsahujú? Asi 3/4 hmotnosti tvoria práve komplexné sacharidy, z toho je asi 10 g vlákniny (na stogramovú porciu ovsených vločiek). Telu vedia poskytnúť cez 10 g bielkovín na stogramovú porciu a taktiež obsahujú zdraviu prospešné tuky v menšom množstve. Čo sa kalórií týka, majú okolo 370 kcal na 100 g.

2. Znižujú cholesterol a podporujú zdravie srdca

Ovsené vločky sú výborným pomocníkom v boji proti vysokej hladine cholesterolu. Vďaka značnému obsahu vlákniny postupne eliminujú nadmerné množstvá škodlivého LDL cholesterolu a prečisťujú cievy. Ovsené vločky majú navyše pozitívny vplyv aj na krvný tlak aj imunitný systém človeka. Predstavujú tak prevenciu pred rozšírenými srdcovo-cievnymi ochoreniami. Znižujú riziko vzniku srdcového infarktu či mozgovej mŕtvice.

3. Sú dobrým zdrojom mangánu aj fosforu

Ako sme spomínali už v úvode článku, ovsené vločky sú dobrým zdrojom mnohých minerálnych látok aj stopových prvkov. Aké vitamíny a minerálne látky obsahujú? Spomenúť môžeme napríklad dôležitý mangán, ktorý má význam pre kosti aj svaly. Rovnako sa zúčastňuje mnohých metabolických procesov. 

Taktiež sa podieľa na tom, aby organizmus správne využíval vápnik či vitamín E. Fosfor je viazaný v zuboch i kostiach a napomáha pri svalovej kontrakcii. Ovsené vločky sú okrem toho zdrojom draslíka, horčíka i železa. Z vitamínov sa v nich ukrývajú viaceré vitamíny skupiny B – B1, B2, B5 aj B6. Obsahujú aj beta-glukány, ktoré majú priaznivý vplyv na imunitu.

Odporúčame: Zázračný jazmínový olej: Počuli ste už o jeho účinkoch?

zápcha Shutterstock®

4. podporujú trávenie a bojujú proti zápche

Ovsené vločky obsahujú veľké množstvo rozpustnej aj nerozpustnej vlákniny. Dostatok vlákniny v tele zabezpečuje správne fungovanie čriev a zdravie črevnej mikroflóry. Preventívne pôsobí proti mnohým tráviacim ťažkostiam i nepríjemnej zápche. Práve za problémami s vyprázdňovaním často stojí jej nedostatok. Vláknina tiež prečisťuje steny čriev a znižuje riziko vzniku rakoviny hrubého čreva.

5. Ochránia vás pred vlčím hladom

Potraviny bohaté na vlákninu, medzi ktoré radíme aj ovsené vločky, poskytujú väčší pocit nasýtenia na oveľa dlhšiu dobu. Na nedostatok tejto zmesi nestráviteľných sacharidov vás môže okrem zápchy upozorniť práve pocit hladu krátko po jedle. Vďaka obsahu vlákniny ovsené vločky pozitívne vplývajú na metabolizmus cukrov. 

Cukor do krvi sa z nich uvoľňuje pomaly, čo vám zabezpečí konštantný prísun energie a ochráni vás pred náhlymi výkyvmi hladín cukru a teda aj záchvatmi vlčieho hladu či neodolateľnou chuťou na sladké.

6. Podporujú dobrý spánok

Ovsené vločky majú nakoniec i pozitívny vplyv na nervový systém človeka. Napomáhajú eliminovať stres, zlepšujú koncentráciu a podporujú kvalitu spánku. Okrem iného totiž obsahujú aj esenciálnu aminokyselinu tryptofán, ktorá pomáha eliminovať pocity úzkosti i napätia. Tryptofán zároveň predstavuje základnú látku pre tvorbu serotonínu, ktorý ovplyvňuje proces spánku a prispieva k pocitom pohody. Jeho nedostatok môže viesť až k poruchám spánku.

Odporúčame: Príznaky spánkového deficitu: Dá sa ešte stratený oddych dobehnúť?

lepší spánok vďaka vločkám Shutterstock®

7. Majú priaznivý vplyv na pokožku

Antioxidanty a minerály v ovsených vločkách môžu podporovať zdravú pokožku a znižovať zápaly. Ovsené vločky obsahujú avenantramidy, unikátne antioxidanty, ktoré majú silné protizápalové účinky. Tieto zlúčeniny môžu pomôcť zmierniť začervenanie a podráždenie pokožky, čo je prospešné pre ľudí s citlivou pokožkou alebo kožnými problémami ako ekzém a psoriáza.

Ako skladovať ovsené vločky?

Správne skladovanie ovsených vločiek je kľúčové pre zachovanie ich čerstvosti, chuti a výživových hodnôt. Najlepšie je uchovávať ich vo vzduchotesných nádobách, ako sú sklenené alebo plastové nádoby s tesniacim viečkom, prípadne kvalitné zipsové vrecká, ktoré zabránia prístupu vzduchu. 

Ovsené vločky by mali byť skladované na suchom a chladnom mieste, ako je kuchynská skrinka alebo špajza, mimo dosahu zdrojov tepla. Pre dlhodobé skladovanie je vhodné umiestniť ich do chladničky alebo mrazničky, kde môžu vydržať čerstvé niekoľko mesiacov až rok. Pred použitím ich nechajte dosiahnuť izbovú teplotu.

Ako pripraviť ovsené vločky – inšpirácie na recepty:

Článok aktualizovaný 15.6.2024

2 komentárov
Jana Čipková

Jana Čipková

07.03.2019 18:54

Ovsené vločky som si obľúbila najmä pri varení. Varím vločkovú polievku, vločky pridávam do cuketových placiek.

Vaše meno:

Alena Kmecová

Alena Kmecová

16.02.2020 18:03

Vďaka za článok, pre zaneprázdnených sú fajn ráno do smoothie z acidka.

Vaše meno:

autor komentu

Vaše meno:

ČO ČÍTAJÚ OSTATNÍ

Z NÁŠHO YOUTUBE