Reč by sme mohli definovať rôzne. Jednou z najjednoduchších definícií, s ktorými sa môžeme stretnúť je, že reč je to, čo nás odlišuje od zvierat. S obdobnou definíciou sa možno stretnúť už u filozofov z dávnych čias. Reč môžeme vo všeobecnosti charakterizovať ako ľudskú schopnosť spájať artikulované zvuky s obsahmi svojho vedomia ako odrazmi objektívnej reality a pomocou nich myslieť a komunikovať.
Touto schopnosťou sa človek podstatne odlišuje od nižších živočíšnych druhov. V užšom zmysle môžeme reč definovať ako konkrétnu realizáciu jazyka (abstraktného jazykového systému) v praxi, respektíve v praktickom dorozumievacom akte, teda rečovom prejave.
Aké logopedické cvičenia pomôžu deťom zvládnuť správnu výslovnosť? Viac v článku!
Rečový prejav detí
Danú schopnosť reči nemá jedinec od narodenia, ale postupne sa u neho vyvíja. Prvé týždne po narodení je pre človeka formou dorozumievania spravidla krik, respektíve rev. Neskôr sa objavuje džavotanie, hrkútanie a obdobné zvuky. Prichádzajú slabiky a v období okolo jedného roka spravidla aj prvé slová.
Vývin reči sa obvykle ukončuje do piateho roka života človeka, teda pred nástupom do školy. Mnoho detí sa však stretáva v súvislosti s vývojom reči s rôznymi problémami. Objavujú sa napríklad problémy s artikuláciou, respektíve výslovnosťou určitých hlások. Častým problémom je výslovnosť sykaviek (scz, ščž) alebo hlások R či L.
Rozvoj reči možno podporiť aj rôznymi logopedickými cvičeniami, hrami a riekankami. Prinášame tipy, ako podporiť reč u detí hravo a účinne.
Odporúčame: Sérotonín v tabletkách sa užíva aj ako antidepresívum - je to ale bezpečné?
DepositphotosPodpora rečového vývoja u detí doma
Rozvoj reči u detí je možné efektívne podporiť aj doma prostredníctvom jednoduchých každodenných aktivít, ktoré vytvárajú priestor na učenie a zábavu:
- Čítanie kníh: Vyberajte knihy primerané veku dieťaťa, ktoré obsahujú veľké obrázky a jednoduché príbehy. Pri čítaní klaďte otázky, napríklad: „Čo je toto na obrázku?“ alebo „Ako sa volá toto zvieratko?“ Tým dieťa nielen rozširuje slovnú zásobu, ale aj zapája svoje myslenie.
- Spievanie pesničiek a riekanky: Krátke, rytmické pesničky alebo riekanky deti prirodzene lákajú opakovať slová a zapájať sa. Rytmus a melódia podporujú pamäť a artikuláciu.
- Hovorenie a opisovanie: Pri bežných činnostiach hovorte, čo robíte, napríklad: „Teraz ideme umývať ruky“ alebo „Toto je červené auto.“ Takto dieťa počuje slová v kontexte a ľahšie si ich zapamätá.
- Napodobňovanie zvukov: Hrajte sa s dieťaťom na napodobňovanie zvukov zvierat, dopravných prostriedkov či prírody, napríklad: „Haf-haf,“ „Brm-brm,“ „Píp-píp.“
Pozitívna atmosféra je pri rozvoji reči kľúčová. Rodičia by mali byť trpezliví, dieťa povzbudzovať a oslavovať jeho pokroky, aj keď sú malé. Nikdy ho netreba kritizovať za nesprávnu výslovnosť, ale namiesto toho jemne opakovať slovo správne, aby sa mohlo prirodzene učiť. Takto bude učenie reči pre dieťa zábavou a motiváciou k ďalšiemu rozvoju.
Logopedické cvičenia a hry na rozvoj reči:
1. Logopedické riekanky s kreslením
- S dieťaťom kreslíme vlnky a opakujeme: „Žblnky, vlnky, žblnky, vlnky, plávame si ako člnky.“
- Pri kreslení vlniek môžeme recitovať aj: „Žblnky, vlnky, žblnky, kreslíme si vlnky.“
- S dieťaťom kreslíme kruhy a opakujeme: „Čáry-máry, nakreslím si krúžok malý.“
- S dieťaťom kreslíme oblúky a opakujeme: „Tu je jeden kopec, ide po ňom otec.“
- S dieťaťom kreslíme vodorovné čiary a opakujeme: „Tu je jedna cestička, ide po nej mamička.“
- Pri kreslení zvislých čiar recitujeme: „Prší, prší, len sa leje, mačička sa z okna smeje.“
2. Logopedické riekanky na precvičenie hlásky R
Pri hrade je stará brána,
kráka na nej čierna vrana,
vrana kričí krá, krá, krák,
letí k hradu čierny mrak.
Mrak sa rúti nad bránou,
je to kŕdeľ havranov.
Ryba ráta, neporáta,
vždy je jedna zvyšná.
Poď rybička von z rybníčka,
nebuď taká pyšná.
Zapoj sa do tejto hry,
rátaj s nami raz, dva, tri.
Robko, Riško, Radka, Ria,
počítajú všetci štyria.
A kto s nami neráta?
Iba Roman, Renáta.
3. Logopedické riekanky na precvičenie hlásky Š
Ide vláčik ši-ši-ši,
odvezie nás k Mariši,
od Mariši k Etele
cez tri veľké tunele.
Šijem, šijem košieľku,
pre Štefku i pre Želku.
Šijem našej Štefke šaty,
ak sú dlhé, však ich skráti.
4. Artikulačné cvičenie zamerané na Č
- Kým sa dieťa čľapká vo vani, hovoríme: „Čľap – čľap, čľup – čľup.“
- Hovoríme: „Kačka volá kač – kač.“
- Hovoríme: „Vrabec spieva čim – čim – čim.“
- Tíšime dieťatko v kolíske: „Či – či, či – či.“
5. Logopedická hra fúkanie do plstených guľôčok na rozvoj reči
Plstené guličky poukladáme na stôl a s dieťaťom ich sfúkavame zo stola alebo do bránky. Týmto spôsobom môžeme stimulovať tvárové a artikulačné svaly. Ak sú guľôčky rôznej farby, môžeme ich po sfúknutí triediť podľa farieb. Takéto cvičenie pomáha trénovať aj jemnú motoriku. Podobným spôsobom možno trénovať rečové svaly a podporovať správnu výslovnosť fúkaním bublín s bublifukom.
6. Logopedická hra napodobňovanie prirodzených zvukov
- Voláme na mačku: Cicíc, cicíc
- Sýkorka spieva: Sik, sik, sik
- Čmeliak bzučí: Žžžžž, žžžž
- Had syčí: Sss, sss
- Bzučíme ako včela: Bzzzzz
- Voda žblnká: Žblnk, žblnk
- Plašíme vtákov: Kšššš, kššš
- Zvonec zvoní: Cingi-lingi
- Bicykel zvoní: Ciling, ciling
- Tíšime plač dieťaťa: Ččč, ččč
- Dieťa spí: Pst, pst
7. Cvičenia na rozvoj motoriky jazyka a pier pri sykavkách
- Končekom jazyka si snažíme dosiahnuť nos, líca a bradu.
- Striedavo špúlime pery a usmievame sa.
- Končekom jazyka oblizujeme zuby a vonkajšiu časť ďasien vpravo aj vľavo a počítame zúbky sprava doľava a znova opačne.
- Dolnú peru prekrývame hornou a zase naopak.
- Špičkou jazyka prerušovane pochodujeme po tvrdom podnebí.
8. Logopedické cvičenie na precvičenie R
9. Logopedické cvičenie na precvičenie Z
Odporúčame: Sex v tehotenstve - áno alebo nie? Je potrebná ochrana? Neublížime bábätku?
10. Logopedické cvičenie na precvičenie C
Poruchy reči
Poruchy reči predstavujú zdravotný problém, ktorý neradno ignorovať. Je ich totiž potrebné u dieťaťa včas spozorovať a riešiť.
Dyslália
K tým najčastejšie sa vyskytujúcim patrí takzvaná dyslália, čo je porucha reči prejavujúca sa neschopnosťou tvoriť alebo vyslovovať niektoré hlásky. Pri tejto poruche je u dieťaťa prítomná určitá odchýlka pri vyslovovaní jednej alebo viacerých hlások.
Lambdacizmus a rotacizmus
Do tejto kategórie patrí napríklad lambdacizmus – porucha výslovnosti hlásky l, alebo rotacizmus – porucha výslovnosti písmena r.
Ďalšie problémy s rečou
K ďalším problémom s rečou patrí brblanie, zajakávanie, šušlanie a rozprávanie nosom, vynechávanie hlások. Taktiež mnohí rodičia bojujú s tým, že ich dieťa nehovorí vôbec. Za problémami s rečou môžu stáť mnohé rôznorodé príčiny. Stanoviť jedinú príčinu však spravidla nie je úplne možné. Rolu môžu zohrávať viaceré vnútorné aj vonkajšie rizikové faktory, vrátane genetickej predispozície či prostredia, v ktorom dieťa vyrastá.
Niekedy môžu za poruchami reči stáť aj určité vývinové poruchy, ako zlá pohyblivosť jazyka alebo jeho zrastanie či problém s chrupom. Poruchy reči sú pritom veľmi časté a do istej miery trápia podľa predpokladov takmer až 3/4 predškolákov.
Rodičia však odbornú pomoc nevyhľadajú ani v polovici prípadov. U dieťaťa sa vývin artikulácie dokončuje za normálnych okolností do piateho roka života. Vyhľadanie odborníka, najčastejšie logopéda, je pritom vhodné čo najskôr, a to pri spozorovaní istých signálov ideálne už po treťom alebo štvrtom roku života.
Odporúčame: Bolesť hrdla: Ako ju liečiť v prípade vírusovej alebo bakteriálnej infekcie?
Logopéda sa vo všeobecnosti odporúča navštíviť, ak:
- dieťa v dvoch rokoch ešte nerozpráva,
- ak dieťa po treťom roku netvorí jednoduché vety, nepoužíva žiadne predložky,
- sa dieťa začne zajakávať alebo koktať,
- u dieťaťa okolo 4. roku možno pozorovať problémy v gramatickej stránke reči, slovnej zásobe, porozumení,
- reč dieťaťa nie je v štyroch rokoch ešte stále zrozumiteľná pre cudzích,
- dieťa v predškolskom veku nevie správne vysloviť niektoré hlásky, napríklad L alebo R (dieťa určité hlásky nemusí vedieť dokonale vysloviť v 3. či 4. roku života),
- dieťa odmieta komunikovať, pri snahe o rozhovor sa hnevá alebo sa jeho slovná zásoba nerozširuje.
Aktualizovaný článok: 25.12.2024