Nestíhaš a si zavalená povinnosťami? Metóda GTD ti pomôže!

Každá z nás to pozná. Je tu škola, práca, rodina, priatelia a času tak málo. Existuje však jedna veľmi zaujímavá metóda. Metóda GTD - Getting Things Done, ktorej cieľom je dokončiť jednotlivé povinnosti a nevenovať im viac času, ako je potrebné. Na základe diagramu zhodnotí, čomu venovať svoj čas ako prvému a vám tak ostane čas aj pre seba a ušetríte si kopec stresu. Znie to super, však? Tak prečo to neskúsiť?

Odporúčame: Čo zaberá na boľavý krk? Skús tieto účinné joga pozície!

prokrastinácia

Zdroj: Shutterstock®

Ako to celé funguje?

Autor David Allen tvrdí, že zo začiatku je dôležité zmeniť spôsob, ktorým si ukladáte úlohy. Je potrebné nájsť nejaký svoj inbox - zberný kôš, inak povedané miesto, kde si budete jednotlivé úlohy zaznamenávať. Toto miesto predstavuje prvú úľavu od stresu, nakoľko odľahčíte svoju myseľ tým, že na tieto úlohy nemusíte neprestajne myslieť. Inboxom môže byť napríklad diár, zápisník, aplikácia alebo telefón. Uvidíte, že po nejakom čase bude omnoho jednoduchšie si danú úlohu poznačiť a nebude potrebné na ňu myslieť. Za 21 dní si ľudská myseľ vytvorí návyk a vám už žiadna úloha len tak nevyfučí z hlavy.

Pozri aj: Ako spoznáš chýbajúci estrogén v tele? Tieto symptómy neignoruj!

to do list

Zdroj: Shutterstock®

Čo s inboxom?

Ak už máte všetko zaznačené, poďme sa pozrieť, čo všetko v inboxe je. Je všetko pre vás dôležité? Viete si odpovedať, prečo by ste danú úlohu mali splniť? Je to projekt alebo len úkon?

Ak ste však na prvé dve otázky odpovedali nie, pozrite sa do schémy nižšie. S takouto nespracovateľnou úlohou máte niekoľko možností:

  • 1. zbaviť sa jej,
  • 2. vložiť ju do zoznamu "niekedy/možno" - pre prípad, že sa k nej v budúcnosti budete chcieť vrátiť,
  • 3. založiť ju medzi referenčné materiály - súbor informácií, ktoré môžu byť v budúcnosti užitočné.
odsúvanie povinností

Zdroj: Shutterstock®

Ak si viete odpovedať na jednotlivé otázky, tak tieto spracovateľné úlohy z inboxu presuňte a pracujte s nimi ďalej. Takúto úlohu vykonajte ihneď, ak vám na ňu stačí čas kratší, ako 2 minútky. Ak nie, máte tieto možnosti:

  • 1. delegovanie - presunúť úlohu na niekoho kompetentnejšieho,
  • 2. zaradenie do zoznamu ďalších krokov - ďalšia činnosť, ktorú je potrebné spraviť,
  • 3. zápis do diára - stanoviť čas, kedy bude úloha splnená.

Ak ste však niektorú z úloh pomenovali projektom - to znamená, že obsahuje viacero krokov - je potrebné tieto jednotlivé kroky rozpísať do inboxu a z daných projektov vytvoriť zoznam, ako je to v schéme naľavo. Rozčlenenie projektu na úkony oceníte, keď zistíte, ako máte postupovať, koľko času projekt zaberie a či treba úkony delegovať na niekoho iného.

Pozri aj: Kompostér: Prečo by nemal chýbať v žiadnej záhrade?

poznámkový blok

Zdroj: Shutterstock®

Výhody GTD a prečo túto metódu používať

Prínosom Davida Allena je aspekt dynamiky, ktorý v bežnom time manažmente chýbal. GTD sa dokáže prispôsobovať novým úlohám, meniacim sa vlastnostiam a neočakávaným javom. Oproti time manažmentu úlohy nielen plánuje, ale ich aj rieši a dokončuje, tak ako je to v jej názve. Metóda prináša výsledky len vtedy, ak sa k daným úlohám nebudete vracať každý deň znovu a znovu, čo vás len zbytočne vystresuje a unaví.

Dielo Getting Things Done je najúspešnejšou súšasnou knihou od Davida Allena – autora bestsellerov - čo dokazuje, že vie, o čom hovorí. Tento užitočný nástroj time manažmentu a organizovania osobného života už pomohol mnohým ľudom a teraz ho môžete skúsiť aj vy. Ak vás táto téma zaujala a chcete sa dozvedieť viac, určite vyhľadajte autorove publikácie.

Bude sa ti páčiť: Permakultúrna záhrada: V čom spočíva jej čaro a ako si ju založiť?

0 komentárov

autor komentu

Vaše meno:

ČO ČÍTAJÚ OSTATNÍ

Z NÁŠHO YOUTUBE