Strava pri hnačke - tomuto sa vyhnite, aby ste sa jej zbavili!

Občasnej hnačky sa netreba obávať. Príčiny hnačky sa môžu pohybovať od žalúdočnej chrípky až po konkrétne jedlo alebo prísadu, ktorú ste jedli a ktorá vám nesedela. Pretože niektoré potraviny môžu zhoršiť príznaky, je dobré poznať potraviny, ktoré by ste mali jesť, keď máte hnačku - a čomu by ste sa mali vyhnúť.

Niektoré potraviny môžu hnačku zhoršiť a iné vám môžu, naopak, pomôcť. Zistite, čo jesť a piť, aby ste prekonali záchvat hnačky! Diéta, ktorá znamená banány, ryžu, jablkový pretlak a toasty, sa často predpisuje osobám trpiacim tráviacimi príznakmi, ako je hnačka a syndróm dráždivého čreva, pretože ide o potraviny s nízkym obsahom vlákniny, ktoré pomáhajú pri spevnení stolice.

Hnačka

Za hnačku sa považuje stolica riedkej až vodnatej konzistencie, ktorá sa objavuje častejšie ako 3x denne.

Niekedy býva dokonca sprevádzaná teplotou, bolesťami brucha, nevoľnosťou a dokonca až zvracaním.

  • Tento zdravotný problém je ale pomerne častý. 
  • POZOR - hnačka je ale v podstate obrannou reakciou organizmu.
  • Počas tohto stavu sa telo zbavuje rôznych baktérií i škodlivín, ktoré vyvolali zápal slizníc žalúdka alebo čriev.

Diétne jedlá

Keď máte hnačku, najlepšie je jesť hustejšie a nevýrazné jedlá, vrátane ovsených vločiek, banánov, obyčajnej ryže a jablkového pretlaku, a to najmä počas prvých 24 hodín.

Medzi ďalšie ľahko stráviteľné potraviny patria:

  • varené zemiaky,
  • toast,
  • obyčajné sušienky,
  • slané tyčinky,
  • praclíky,
  • pečené kura bez kože a tuku.

Neprehliadnite: Hnačka v tehotenstve – kedy vyhľadať lekársku pomoc? Spoznajte najčastejšie príčiny!

diétne jedlá

Zdroj: Depositphotos

Ako zastaviť hnačku?

Potraviny s probiotikami - často nazývané „dobré“ baktérie - môžu skrátiť trvanie záchvatu hnačky. Probiotiká fungujú tak, že uvoľňujú chemikálie, ktoré rozkladajú škodlivé toxíny produkované nezdravými baktériami, ktoré môžu spôsobiť choroby vrátane hnačky.

Probiotiká sa stali veľmi populárnymi a nachádzajú sa v mnohých potravinách, vrátane:

Je dôležité poznamenať, že v závislosti od príčiny hnačky môže byť na zváženie vyhýbanie sa niektorým mliečnym potravinám, ako je jogurt, najmä ak hnačka súvisí s intoleranciou laktózy.

Čomu sa treba pri hnačke vyhnúť?

Rovnako dôležité, ako je vedieť, čo jesť, keď máte hnačku, by ste mali vedieť aj to, ktorým potravinám sa vyhnúť. Niektoré potraviny totiž môžu veľmi rýchlo prechádzať vašimi črevami a zhoršiť vaše trávenie alebo zhoršiť hnačku iným spôsobom.

Na zmiernenie hnačky sa vyvarujte nasledovným jedlám:

Mastné jedlá - oatria sem jedlá, ktoré sú vyprážané, mastné alebo jedlá s omáčkou, čo môže zhoršiť hnačku.

Mlieko, maslo, zmrzlina a syr - aj keď hnačka nie je spôsobená intoleranciou laktózy - ťažkosťami so spracovaním laktózy, cukru nachádzajúceho sa v mliečnych výrobkoch, držte sa ďalej od týchto potravín, keď máte hnačku. Môžete byť dočasne citliví na mliečne výrobky, aj keď s nimi zvyčajne nemáte problém. 

Jogurt bohatý na probiotiká môže byť jedinou výnimkou z tohto pravidla, pretože niektoré štúdie ukázali, že probiotiká pomáhajú obnoviť rovnováhu črevnej flóry a môžu skrátiť trvanie záchvatu hnačky.

Alkohol a limonády - keď máte hnačku, chcete sa vyhýbať jedlám a nápojom, ktoré spôsobujú stratu tekutín. Alkohol môže pôsobiť ako diuretikum, čo znamená, že dehydratuje a je potrebné sa mu vyhnúť. Limonády s vysokým obsahom fruktózy môžu tiež predstavovať problém, ak máte hnačku. Veľké množstvo fruktózy môže zahltiť váš tráviaci systém a viesť k plynatosti, nadúvaniu alebo hnačke.

Umelé sladidlá - niektorí ľudia vedia a využívajú to, že umelé sladidlá majú laxatívny účinok na ich tráviaci systém. Ak máte hnačku, je najlepšie si dávať cukríky a žuvačky bez cukru, diétne nealkoholické nápoje a náhrady cukru. Konzumácia cukrov, vrátane tých umelých, spôsobuje, že vaše črevá produkujú viac vody a elektrolytov, ktoré potom môžu uvoľniť pohyby čriev a viesť k hnačke. 

Potraviny, ktoré spôsobujú nadmernú plynatosť - je dôležité jesť každý deň veľké množstvo ovocia a zeleniny. Ale keď príde hnačka, vyhnite sa potravinám ako je kapusta, fazuľa, brokolica a karfiol, kým sa nebudete cítiť lepšie.

Potraviny, ktoré sa môžu pokaziť - držte sa ďalej od potravín, s ktorými sa mohlo nesprávne manipulovať, vrátane potravín, ktoré boli mimo chladničky príliš dlho alebo boli nesprávne skladované. Problematické môže byť aj surové mäso alebo ryby. Riaďte sa starou zásadou: „Keď máš pochybnosti, vyhoď to“ a možno si tak ušetríte žalúdočnú nevoľnosť.

Odporúčame aj: Najhoršie potraviny pre zdravie čriev: Za akú stravu sa nám hrubé črevo nepoďakuje?

hnačka

Zdroj: Depositphotos

Domáci liek proti hnačke

Jednou z vážnejších komplikácií hnačky je dehydratácia. Keď máte hnačku akokoľvek dlho, podniknite kroky, aby ste sa vyhli dehydratácii konzumáciou dostatočného množstva tekutín.

Pitný režim

Hoci pitie čistej vody alebo minerálky samo o sebe hnačku nezastaví, pomôže vám cítiť sa lepšie a aj doplniť potrebné tekutiny.

  • Skúste vypiť aspoň 1 pohár vody zakaždým, keď máte riedku stolicu.
  • Alkalická minerálka je v tomto prípade veľmi nápomocná.

Rehydratačný roztok

Rehydratačný roztok je skvelým spôsobom, ako doplniť stratenú vodu pri hnačke alebo vracaní.

Na rozdiel od čistej vody pomáha takýto domáci roztok vďaka pridaniu cukru a soli črevám absorbovať potrebné tekutiny.

Rehydratačný roztok môžete kúpiť v lekárni alebo si ho vyrobiť doma:

  • do 1 litra vody pridajte 1 lyžičku soli a 6 lyžičiek cukru alebo hroznového cukru,
  • pridať môžete trošku citrónovej šťavy.

BRAT diéta

Potraviny, ktoré sú základom tejto diéty, v angličtine znamenajú banány, ryžu, jablčné pyré a toast. Všetky tieto potraviny sú vhodné pri hnačke aj zvracaní. Pri konzumácii s mierou pomôžu stolici stvrdnúť a telu doplnia horčík a draslík. Zvyčajne sa odporúča takúto diétu dodržiavať 24 hodín, a ak sa vám ani potom neuľaví, je vhodné navštíviť lekára.

0 komentárov
autor komentu

Vaše meno:

ČO ČÍTAJÚ OSTATNÍ

Z NÁŠHO YOUTUBE